fredag 21 januari 2011

Jag saknar

verkligen min gamla plåtmage.

När jag var barn gick jag fram som en skördetröska (har jag hört från min kärleksfulla mor) och smakade på eller åt allt. Utom "mos", men det är en heeeelt annan historia.

Anyhooo så vet jag inte om jag var född sådan eller om jag blev sån, härdad alltså. Jag kunde nämligen äta vad som helst utan att bli dålig i magen. På något av visen, utan att bli alltför explicit.

Jag minns som i ett förklarat skimmer sommarloven hos mormor. Hon var i och för sig en himla mysig och omtänksam mormor som stekte så många pannkakor jag ville ha och sydde Barbiekläder i parti och minut av överblivna lappar från den tiden hon var hemsömmerska och cyklade runt i småbyarna och tog mått på kärringarna och sen satt hemma på kammaren och försörjde sig och två barn på städrockar, benkläder (forna tider trosor alltså), en och annan finklänning men fram för allt : spirellakorsetter! Jisses anåda vad mycket pynt och fnyssel det finns att pynta en korsett med, men som blir minst lika snyggt på en Barbiekreation!

Måste lägga en länk här: http://en.wikipedia.org/wiki/Spirella

Nu kom jag bort ifrån ämnet visst - det är nog så med barndomsminnen - man kan lätt förlora sig i dem!

Vad jag egentligen ville säga att jag mindes som i ett förklarat skimmer är hur jag praktiskt taget bodde i moromors plommonträd av sorten Viktoria och systematiskt åt mig igenom grenarnas dignande bördor allt eftersom de mognade. Jag levde i det trädet hela sensommaren mitt elfte år. Nja, kanske klättrade jag ner nån enstaka stund för att kila bort till fotbollsplan och kolla när killarna hade träning - men egentligen var min passion mer riktad mot Viktoriaplommonen. Essensen av den här utläggningen är att beskriva att jag alltså hade en plåtmage.

Det har jag inte längre. Plommon ätes numera med stor försiktighet, fikon likaså, jag har full koll på hur många jag kan - och inte kan - äta på en dag. Nu har det gått därhän att jag inte kan äta frukost längre. Eller ja, det beror på vad den består av naturligtvis. Grovbröd, flingor, müsli - ja allt i den vägen tenderar att dansa salsa upp och nedför min matstrupe hela dagen. Fil, (choklad)mjölk och yoghurt likaså. Juice, kaffe och thé ger halsbränna.

Alternativet är alltså att INTE äta frukost - men det vet vi ju alla tack vara Socialstyrelsen hur o-bra det är. Pest eller kolera alltså.

Därför ber jag:

Till den som tog min plåtmage, var snäll och lämna tillbaka den!

1 kommentar:

  1. Om man äter färska dadlar till frukost, lunch och middag i en vecka, då mår magen inte heller så bra kan jag tala om. *asg*

    Iofs har jag aldrig haft en plåtmagen, mjölkallergiker som man är. *s*

    Stressmage är värst. Usch, stackars.

    SvaraRadera