fredag 7 januari 2011

Jag kunde inte låta bli

att fundera lite.

På julafton avstod mina föräldrar från att köra hit eftersom vädret/väglaget var för dåligt och eftersom min syster avstått från att köra till dem eftersom vädret/väglaget var för dåligt.

Igår körde vi till dem trots väglag och väder. Är vi för snälla eller helt enkelt korkade?

Till att börja med fick jag skotta en liten stig från ytterdörren och ut till vägen. Eftersom jag numera bor i öppet odlingslandskap var det inte bara snö som kommit uppifrån utan även sådan som blåst kring som bildade drivor på upp emot en meter. När jag väl skottat mig fram till vägen upptäckte jag att den inte plogats, vilket innebar ca 25 cm löskörd snö. Ute på väg 23 var det plogat, men av någon underlig anledning verkar snöplogarna nu kasa en tio cm ovanför vägytan vilket innebar en hel massa snö kvar.

Dessutom körde folk så man kan tycka att de kanske borde ha stannat hemma? Visst, det gick inte att se filmarkeringarna på vägen, men om det ovanför ens huvud dyker upp en...två...tre stora skyltar som visar hur man successivt närmar sig en avfart åt vänster så borde man kanske inte behöva gira ut framför bakomvarande trafik sekunden innan vägen delar sig?

Man behöver kanske inte svänga ut med 24 meter lastbil ut på 90-väg rakt framför annalkande trafik?

Man behöver kanske inte köra om i en uppförsbacke, även om bilen framför kör oändligt långsamt eftersom den - tillfälligt - fastnat bakom en snöplog?

Jag ska nog inte ge mig ut i trafiken nåt mer - inte förrän jag kan lita på att folk kör med vett och sans, vilket torde innebära: aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar