lördag 15 maj 2010

Storebror ser mig

och dig och dig och dig!

Det är väl nåt jag borde ha vant mig vid, det också men ibland vaknar jag till och inser hur mycket han ser mig!!!

Det händer ju understundom att jag hamnar framför tv:n, underligt nog oftast i akt och mening att sova och då ser jag de mest skiftande program: om den amerikanska familjen som red ut på tajgan för att få sin autistiske son botad av en shaman, ett "underhållningsprogram" från samma land där en jury hånar och kränker de tävlande (känns konceptet igen ;-) ?) och häromkvällen ett engelskt program om kameraövervakning på offentlig plats.

De har lite andra lagar där än vad vi har här gällande sådant. På gott och ont. I det här programmet var det på sitt sätt på gott. Man filmade fotbollshuliganer, cykeltjuvar, inbrottstjuvar, våldsverkare, rattfyllerister. Och alla andra vanliga människor som var ute och rörde på sig. Storebror ser dig.

En skola här i StoraStaden har drabbats av återkommande bränder, startade inne på toaletterna. Nu har man ansökt, och fått, tillstånd att sätta upp kameror utanför skolans toaletter. Eleverna rasar och känner sig kränkta - vill inte få sina toalettbestyr filmade. Att kamerorna kommer at sitta utanför toaletterna, och bara blir tittade på av polisen om någon ny brand inträffar har fullständigt gått dem förbi. De "lovar" att vandalisera varje kamera som sätts upp - men ändå: Storebror ser dig.

Jag fick reklam igår från den lokala matbutiken, via dess centralenhet. Adresserad reklam som med stora bokstäver hojtade mot mig: "Hej Kloktoken!". Under glättigheten hade man väldigt som nåt slags rabatterbjudande måleriskt avbildat vad man ansåg vara "mina favoritvaror", dvs de som enligt mitt plastkort var det jag köpt oftast. Tamponger. Vetemjöl. Äppelmos. Pulversås. De två första varorna händer det onekligen att jag köper, de två sista har jag mig veterligen aldrig handlat, och om jag har trängt bort det så har det definititvt inte hänt i den här butiken inom överskådlig tid.

Däremot vet jag med skrämmande klarhet att jag köper mjölk (både laktosfri och vanlig), laktosfritt smörgåsmargarin, mjölkfritt bröd, massor av frukt och grönt, toalettpapper och snus. Dessa varor köper jag betydligt oftare än t. ex. tamponger men dem ska jag uppenbarligen inte ha rabatt på? Nej, varför det - när det faktiskt är dagligvaror som jag kan ha nytta av att få rabatt på!? I vilket fall som helst var det ytterligare en på minnelse om att: Storebror ser dig.

Jag vill så väldigt gärna hoppas och tro att det är till någon nytta - men samtidigt så känns det faktiskt lite läskigt!

1 kommentar:

  1. jag har iaf lyckats kvalificera mig för laktosfri gräddfil! ;)

    SvaraRadera