lördag 29 maj 2010

Skandal!!

RFSU:s nya informations/reklamfilm om siten knullträdet.se har stoppats. Siten har skapats för att man ska kunna få en överblick om hur många man indirekt haft sex med, och det kan vara oerhört viktigt att veta om man kör oskyddat - HIVsmittan ökar drastiskt hos unga igen.

Filmen finns här:http://video.se.msn.com/watch/video/har-ar-skandalfilmen/6f8eb0ec

och enligt min åsikt visar den inga "skandalösa" kroppsdelar. Det mest skandalösa jag kan komma på med filmsnutten är att trots att de öppet visar en snutt lesbisk sex så antyder de enbart gaysexbiten.

Vad ÄR det med tjejsex egentligen - varför är det så mycket mer okej än när killar har sex? Har film/sitcom/ståuppbranshen rätt när de stönar över "catfights" och kallar det för "hett"? Är det verkligen så att till och med RFSU fallit för porrfilmsmyten att tjejer kan vara "hobbyflator" och tänka sig att gå ner på en annan tjej bara för skojs skull?

ÄR det så att RFSU tycker att RFSL ska göra en ännu skandalösare film till "sin målgrupp" och därför bara touchar vid manlig homosex? Men varför finns scenen med tjejerna med då?

Ja jag vet, jag är rätt hung-up på det där och det har jag varit ett bra tag. Jag har oerhört svårt att se kvinnors sexualitet (oavsett i vilken form den kommer) som en slags "underhållning" för män. Jag avskydde sexscenen mellan Lisbeth Salander och hennes väninna. Inte för att jag är pryd, inte för att jag satt intill min dotter i biosalongen, inte för att jag är homofob utan för att den scenen var sååå uppenbart inkastad i filmen för att "hotta upp" lite. Och om jag inte missminner mig efter att ha sett tv-verisionen är dessutom minst en sexscen mellan Mikael Blomkvist och hans chef/älskarinna bortklippt från filmen...varför då?

Statistiskt sett borde vi vara fler heteronormativa människor i Sverige som kan relatera till och intressera oss för en sådan scen än en lesbisk - och förlåt mig om jag är cynisk och tillåter mig tvivla på att den lesbiska akten var avsedd för att vidga folkets vyer och skapa mer tolerans....

Nu ska jag skaka av mig lite morgonirritation och åka och shoppa kläder till snyggot Å - allt blir lite gladare med henne =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar