torsdag 30 september 2010

Vad hade vi inte missat?


Om vi inte hade haft ett mångkulturellt samhälle, hur mycket hade vi inte missat då?
Vi hade missat en hel massa jättebehändiga ord - från medeltiden och framåt ungefär. Med ursprung i latinet, grekiskan, franskan, turkiskan, tyskan och på senare tid även engelskan.
Vi hade missat olika slags kläder, de av många så älskade jeansen tillexempel. Haremsbrallerna gör väl iofs inte så mycket om vi hade sluppit men...ändå liksom.
Vi hade missat - åh hemska tanke - otroligt mycket mat! Alltifrån de ursprungligen turkiska kåldolmarna till pizzan och falafeln. Och vi hade missat baklavan!
Jag kan leva utan en vaktaklänning (garderob), ännu lättare kan jag leva utan jeans men banne mig om jag skulle kunna leva utan den söta, feta baklavan? Igår gjorde jag ett kap när jag "råkade" trilla över en presentförpackning med blandad baklava. Det är så löjligt gott. Men mättande.
Idag behöver jag nog ingen middag.....

1 kommentar:

  1. Förmodligen hade vi kutat runt som hedenhösingar om vi inte hade fått influenser utifrån.
    Sedan var det ju köttbullar, spagettiÅköttfärssås, pudlar, Lidl...
    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera