tisdag 21 september 2010

Att flytta - eller inte flytta?

Jag har sugit på en karamell ett tag....I somras fick jag veta att det skulle finnas ett hus för uthyrning strax utanför min förra lilla Byhåla. En charmig liten "undantagsstuga" i 1½ plan med två sovrum och vardagsrum/matrum och det övriga som brukar finnas.

Jag ringde upp ägaren och satte upp mig på "intresselistan" och innan helgen fick jag veta att nu var turen kommen till mig. Jag har inte varit och tittat på insidan ännu men ska göra de ASAP och eftersom jag är en rättskaffens person så infade jag såklart om att jag har tre månaders uppsägning på mitt nuvarande boende, men det var lungt, de kunde hålla huset till mig - det behövde dessutom renoveras lite så det var bara bra om de fick lite tid på sig för det. Då började såklart tvivlen komma...vill jag verkligen flytta?

Fördelar:

Närmare vännerna i Byhålan
Närmare kören
Fristående boende - inga "väggivägggrannar" som klampar i trapp och visslar nätterna igenom
Inga moppepojkar som kör runt, runt, runt
Billigare hyra för större yta
Trädgård
Garage
Många promenadstråk i närheten
Cykelavstånd till Byhålan
Elpatron för "nödfall"
Busshållplats nästan utanför dörren

Nackdelar:

Vedeldning, var köper jag ved, vad kostar det, hur mycket behöver jag?
Inga ackumulatortankar
Ligger verkligen "på landet" - tvärs emot vad jag tänkt mig att bo
Inget gångavstånd till affär/apotek osv som jag har nu
Snöskottning
Privatägt - tänk om jag kommer på kant med värden?

Jag ser ju att fördelarna till antalet är fler än nackdelarna - men kan nackdelarna bli så mycket större för sinnet att det blir jobbigt? Har jag nämnt nån gång att jag tänker för mycket? ;-)

3 kommentarer:

  1. hur pass svårt är det att få en likvärdig hyresrätt igen om du vill pröva på det här? låter för bra för att missa men frågan är om det sen inte funkar o du ska flytta igen hur pass du kan få nån bra lägenhet igen.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju det jag inte vet mira - oavsett vilket så vill jag ju inte tillbaka till denna byhålan igen och tja...jag kanske måste våga hoppa - utan skyddsnät också nån gång?

    SvaraRadera
  3. Oh, it's out in the open! *haha* HÄRLIGT! Du är på väg. Vart har ingen som helst betydelse och ibland är det till och med underbart att hoppa fast man inte trodde att man vågade.

    Tro mig, jag har fattat det nu. *skrattar*

    Du är söt, det kommer att bli bra när du väl bestämt dig. Vad du än bestämmer dig för. *s*

    SvaraRadera