onsdag 29 september 2010

On the move...

Snabba beslut brukar vara okloka beslut, men den här gången känns det inte så.

Igår var vi nämligen och tittade på det lilla huset, och idag bestämde vi oss. Idag har jag sagt upp lägenhet, fast telefoni, bredband, tvkanalsabonnemang och mest suttit i telefonkö överallt.

Anyhoo så kommer Stumpan och jag under hösten/vintern nån gång - beroende på hur fort jag får en efterträdare på den här lägenheten - att flytta till ett charmigt litet hus i en stor trädgård. Ett hus med två sovrum och toalett på övervåningen, med två rum, badrum och fräscht kök (och DISKMASKIN!) på bottenvåningen. Med fin veranda och stor balkong, pannrum/tvättstuga och ett garage som redan är uthyrt till äldste sonen för vinterförvaring av hans sommarbil =)

Ett hus mitt ute i ingenstans skulle man kunna säga - "byn" som den ligger i består av sju hus, varav ett bebos av en av mina bästa väninnor, ett annat av en av mina kyrktanter och resten av medlemmar från en och samma ursprungsfamilj. Tvärs över vägen ligger en ladugård där vi kommer att kunna hämta "äkta" komjölk - som vi iofs inte dricker, jag pga jag helt enkelt inte dricker mjölk och Stumpan pga laktosintolerans - men det är tanken som räknas.

Jag pratade med de nuvarande hyresgästerna angående värden - som jag känner lite grann sedan tidigare, men inte alls från sådana här sammanhang - och de sa att han var bra, lätt att ha att göra med och mån om både huset och hyresgästerna. Vid ett tillfälle hade det blivit stopp i avloppet och som tack för att mannen i huset fixade det själv drog värden av en hel månadshyra. En annan gång bad han om hjälp med att byta en vindskiva på garaget och när han fick syn på att tre - fyra takpannor var trasiga lade han om hela taket - så jag tror inte att det blir några problem att komma överens med honom heller.

Vi har en vacker utsikt över åkrar och betesmarker, kossor som promenerar inpå husknuten (så flug/myggdörrar och - fönster kommer att behövas), busshållplatsen 100 meter från infarten och cykelavstånd till vännerna i min förra Byhåla, som jag nu alltså återvänder till. Jag har suttit i telefonkö i stort sett hela dagen för att flytta och avsluta olika abonnemang och trots skrämselhickan jag fick av olika vänner tidigare i veckan angående uppsägnings-, öppnings- och flyttningsavgifter klarade jag mig oförskämt bra och fick faktiskt inga sådana alls utan tvärtom mobilt bredband och telefoni billigare än vad jag har här.

Stumpan får klara sig utan extra tv-kanaler ett tag, eller se det hon vill se via nätet istället - jag valde att prioritera bredband framför tv och det hade hon inget emot. Lite klurifikt var det att ange ett avslutnings/startdatum för de olika abonnemangen eftersom jag ju ännu inte vet riktigt när vi flyttar - men att vara utan nätuppkoppling ett tag har väl ingen dött av? Eventuellt kan jag bli den första.... ;-)

Hjärtat kommer "äntligen" att få lite att pyssla med i mitt hem, jag har redan en del projekt planerade. Sömnen har tagit tid på sig de senaste nätterna och även i drömmarna har jag möblerat, planterat och funderat. Men det känns bra. Så himla bra.

Både att slippa lägenheten med allt vad det innebär av busliv, både i byn och huset. Ikväll skriker grannarna igen, både barnet och de vuxna så att betongväggarna nästan bågnar. Jag byter lätt vedhantering mot det. Hur lätt som helst liksom....

4 kommentarer:

  1. Och jag kan meddela att jag bara ler. Grattis!

    SvaraRadera
  2. det låter hur bra som helst. :)

    SvaraRadera
  3. Grattis!Det händer saker ser jag i vardagen.Har äntligen luskat fram din adress igen,måste följa bloggen oftare.

    SvaraRadera
  4. Du är så välkommen tillbaka Jonas! =)

    SvaraRadera