söndag 19 december 2010

Söndag, snöiga söndag...

Den här helgen har ju gått i extrem racerfart - i fredags var jag och min underbara pappa och flyttstädade lägenheten, nu är det "bara" badrummet och hallen kvar innan det är dags för besiktning (som jag inte ser fram emot). själva städningen är ju inget större problem, det är logistiken som är det komplicerade nu sedan lilla Escrutten slutligen parkerats för gott.

Tack vare att min äldste son äger samma förmåga att planera sina liv som sin far så åkte jag även på att vara chaffis/råddare när Stumpan med band skulle spela på en fritidsgård i StoraStaden, storebror hade sedan 1½ månad tillbaka lovat att köra, men kom dagen före på att han skulle på julbord med jobbet......tack och lov hade han åtminstone tänkt så långt som till att ordna med en bil jag kunde köra med, vilket var en rätt spännande upplevelse då bilen ifråga var pansarkryssaren som exet behöll i skilsmässan och som jag inte kört på rätt några år. Lika spännande var det att musikläraren som ordnat giget och skulle åka med mig inte visste riktigt vart vi skulle, samt att gatorna i StoraStaden kändes ungefär som om de var belagda med vispat sockersmör = inte alls kul att köra i!

I lördags kom Hjärtat och då målade vi badrumsskåp och hyllor i tjusigt svart - såklart! Sen kom andre sonen med flickvän hit och vi kokade julgodis - av varierande kvalitet måste jag säga, "nötgottet" som Hjärtat ville ha har fortfarande inte stelnat, och fudgen som sonen tvivlade på någonsin skulle stelna blev seg kola istället. Men "snickerskakorna" som är alltimehighfavoriten hos alla utom mig blev som vanligt bra, kanske främst för att de inte alls ska kokas utan bara röras ihop och kläggas ut på papper och sen hålls ihop av ett chokladtäcke...

Och snöat har det gjort, mer, mer och ännu mer så att jag känner mig fullständigt insnöad - i dubbel bemärkelse. Värden har inte skottat här på ett par dagar så idag tog jag skyffeln och gick ut och tog det värsta utanför dörren och bort till soptunnan, ett tips till den som fryser är att just skotta snö, gör man det håller man sig garanterat varm!!!

Jag tyckte nog att Hjärtat borde ha ringt till chefen och sagt att han var insnöad här med mig, men han gav sig iväg hemåt - trots att vi på morgonen hörde på radion att de uppmanade alla i Kalmar län att inte ge sig ut i bil om de inte var absolut tvungna. Tack och lov är han tryggt hemkommen i allafall och nu håller vi ALLA tummarna för att det inte kommer mer snö innan jul, när han kommer hit igen (jippie!).

Jul ja....fortfarande vet jag inte riktgit hur julfirandet kommer att se ut, men jag förmodar att det blir med det som med precis allting annat som jag inte kan planera inför: det löser sig när vi är där.

En julgran ska jag nog försöka pulsa ut i vännen E:s skog och kapa också innan den 24:e. Måste nog skriva mig en "att göra"lista!

*går och gör det*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar