lördag 11 december 2010

Nu gör jag det igen, nu gör jag det igen....

*citerar CoU*

Fast hon trillar visst dit på fel killar, mitt är lite mer I-landsproblem än så: jag GNÄLLER!

Igår hade Stumpan inflyttningsfest så jag evakuerade. Hade fått löfte om att soffcrasha hos vännen E så jag traskade dit strax efter 18 och där var det minsann liv i luckan. De två inte helt jättesmå barnen har en förmåga att höras och synas precis totalt överallt. Som sig - alltsom oftast - bör. Det är deras hem, lillturen kommer tvärtemot vad Tommy och Annikas mamma sa inte sist och så vidare och så vidare.

Men att de oavbrutet pockar på uppmärksamhet, avbryter ohämmat, ständigt ryker ihop om minsta småsak och provocerar fram ilskeutbrott hos både sig själva och syskonet - det är i mina ögon INTE ett okej sätt att bete sig, inte ens om man är ett lågstadiebarn.

Deras mormor var också nattgäst där och hon sa något som jag tänkt mycket på under de år jag känt E men faktiskt aldrig vågat yppa: att aldrig någonsin hade hon sett syskon som så oavbrutet konkurrerar om precis exakt allting.

I morse tex blev det bråk om sista flingorna i påsen. Lillebror tar så mycket han vill ha och lämnar över påsen till storasyster som tömmer resten i sin tallrik, vänder sig till lillebror och triumferande säger "haha, jag tog det sista!" Att han redan tagit så mycket han ville ha har han redan glömt bort så han bryter ihop och skriker att han vill ha meeeeeer. Att det finns mer i en ny, oöppnad flingpaket hjälper inte, han vill ha från det gaaaaamla!! Varpå storasyster såklart fortsätter att tjata om att "jag tog aaaallt", naturligtvis enbart för att göra pojken mer upprörd.

Och så håller det på...och på.....och på....och inga förklaringar, inga resonemang, ingenting gör någon skillnad. Den här gången var jag där av ren egennytta så jag ska ju egentligen inte gnälla, för jag brukar faktiskt förlägga mina besök till hennes barnfria veckor. Men hur hemskt är egentligen inte det - jag undviker en av mina allra bästa vänner för att jag helt enkelt inte klarar av hennes barn?

Stumpans inflyttningsfest gick däremot riktigt bra - om jag inte såg alldeles miste när jag kom hem har hon numera en ny pojkvän :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar