måndag 11 oktober 2010

Vet ni...

ibland gillar jag att vara gnällig.

Speciellt när det visar sig att min gnällreaktion faktiskt inte var så dum ändå....

Om ni minns så skrev jag för ett bra tag sedan om att jag anmält ett reklaminslag från tv till Reklamombudsmannen? Det var ju det där rosa varumärket man skulle tillsätta för att få tvätten riktigt ren, den stressade pappan satt i den framkörda bilen och tutade på mamman som var inne och klädde barnen, hon hittade en fläck på sonens tröja och i minnet blickar hon tillbaka på hur allt arbete med tvätten var förgäves. Eftersom det var enbart kvinnan som sysslade med tvätten surnade jag till och tyckte att reklamen var könsrollskonserverande och anmälde den.

Idag fick jag besked om att inslaget fällts! Yey för mig liksom =)

Ett litet, men dock ett strå draget till stacken för ett jämlikare samhälle?

RO:s beslut:


Anmäld reklam Reklamfilm för fläckborttagningsmedlet Vanish
Annonsör Valora Trade Sweden AB,
Reklamproducent Uppgift saknas
Anmälare Privatperson
Uttalande
Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamfilmen är könsdiskriminerande. Den strider därmed
mot artikel 4 i Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation.

Reklamen:
Reklamfilmen visar en man som sitter i en bil utanför ett hus och tutar. Inuti huset håller en kvinna på att klä ett barn. En kvinnoröst säger ”Skynda, pappa väntar. Oh nej, en fläck! Är det inte så frustrerande att hitta en fläck på sina rena kläder. Allt arbete i onödan. Stryka, hänga upp, sortera, tvätta. Till ingen nytta. Det hade inte hänt om du hade använt Vanish Oxi Action. Tillsätt en skopa Vanish till ditt tvättmedel vid varje tvätt oavsett om du ser fläckar eller inte. Jag tar inga risker. Vanish, lita på rosa, farväl till fläckar”.

Samtidigt visas tillbakablicksbilder när mamman tvättar, hänger och stryker tvätten.

Anmälan:
Anmälaren menar att filmen är negativt könsrollskonserverande och att den inte hör hemma i ett svenskt medium år 2010.

Annonsörens yttrande:
Annonsören anser att det är riktigt tråkigt och beklagligt att denna anmälan kommit in och beklagar att anmälaren uppfattat företagets reklamfilm för varumärket Vanish som negativ könsrollskonserverande. Detta är en viktig aspekt som alltid beaktas innan en film visas på TV. Den berörda reklamfilmen vill spegla en vardaglig situation som belyser frustrationen av att hitta en fläck på kläderna, trots att de redan tvättats. I just denna film har man valt en rollfördelning där pappan kör fram bilen medan kvinnan sätter på barnen kläderna. Det hade
givetvis kunnat vara det motsatta förhållandet då det är en del av dagens jämställda samhälle att både kvinnor och män tar hand om hushållssysslorna. Målgruppen för Vanish är därför alla som har ett behov av fläckborttagning, och inte ett specifikt kön.
Enligt artikel 4 i ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation får reklam inte vara diskriminerande i fråga om bland annat kön. Enligt praxis anses reklam som konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna och framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt som könsdiskriminerande. Att det i denna film är en kvinna som tar hand om tvätten och klär på barnen, kan inte vara tillräckligt för att reklamfilmen ska anses vara kränkande eller nedvärderande, då det lika väl kunnat vara en man.


Opinionsnämndens bedömning:
Enligt artikel 4 första stycket i Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation
får reklam inte uppamma eller överse med någon form av diskriminering, inbegripet sådan som hänför
sig bland annat till kön. Enligt praxis anses reklam som konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna och som
framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt som könsdiskriminerande (schabloniserande reklam).
Uttalande
Ärende 1004-68
2010-09-15
Uttalande
Ärende 1004-68
2010-09-15
Stiftelsen Reklamombudsmannen
Jungfrugatan 10, 114 44 Stockholm Tel: 08-662 05 50, Fax: 08-662 05 02 www.reklamombudsmannen.org
Samhället strävar genom olika åtgärder mot mer jämställda föräldraskap, i vilka båda föräldrarna har lika ansvar för barnen och förväntas aktivt ansvara för uppgiften att vårda barn och ta hand om hushåll. Som annonsören också antyder i sitt yttrande tar också båda föräldrarna i dag ett mera jämställt ansvar för barn och hushållsgöromål än förr.
Genom att i reklamfilmen genomgående visa mamman i rollen som den som tar ansvar för barn och tvätt förmedlas en bild av att det är mamman i en familj som främst har eller tar ett sådant ansvar, till skillnad mot pappans mindre ansvar. Att i marknadsföringen ge uttryck för en sådan förlegad syn på ansvaret för barn och hushållsarbetet i en familj konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna. Det är nedvärderande för kvinnor och män. Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner därför att den anmälda reklamfilmen är könsdiskriminerande
och att den därmed strider mot artikel 4 i ICC:s regler.

2 kommentarer:

  1. Det är rätt mitt hjärta dom kan ta sitt tvättmedel och stoppa det i tvättluckan typ ,kul att det gick igenom nu är du nästan kändis ju =) och jag tycker gott du kunde fått lite gratis tvättmedel som belöning

    SvaraRadera
  2. Haha, sannolikheten för att de skulle vilja belöna mitt gnäll med gratis tvättmedel är minimal - och jag vill nog inte ha det heller med tanke på vad jag tycker om deras reklam....

    SvaraRadera