tisdag 12 oktober 2010

Allt eller inget

är ju en riktigt kul film med den engelska orginaltiteln "The full monty".

Mitt liv är också lite "full" för tillfället. Från total sysslolöshet till om inte full sysselsättning till åtminstone fullt ös. Förra veckan fick jag erbjudande om ett omedelbart månadslångt vik på gymnasiesärskolan och naturligtvis hoppade jag på det.

Så nu har jag i några dagar försökt lära mig att relatera till tio ungdomar med varierande grad av Downs syndrom, autism och CP-skador. Det är banne mig inte lätt, min förslöade hjärna får jobba på högvarv för att bemöta var och en av dem som de förtjänar och behöver.

Ett misstag kan sällan slätas över enkelt utan kan ta en hel dag att reparera. I torsdags bad jag en av flickorna att inte kittla sin bordsgranne under lunchen och hela resterande dagen samt även fredagen fick jag så gott som oavbrutet veta att hon "bara skojade". I går lät jag mattanten lägga upp pyttipanna åt en annan tjej och det tog ungefär 20 minuter att gottgöra för det - hon kan nämligen ta mat SJÄLV!! Jag sjabblade till TEACCH-bilderna för hela ena gruppen då jag blandade ihop vilka bildpärmar som hörde till vilken ungdom och till klassrummet.

Fast lite bra blir det ju så klart ibland också, en av killarna took a liking för mig och var med både på samling och nere i bildsalen, något han ytterst sällan gör. Lite teckenspråk har också fastnat, en hel del tecken för djur, de flesta färgerna, buss, sjuk, regn, sova och sol. Mitt ECDL-kort har jag också fått nytta av då jag fick lära en av lärarna hur man markerar och fetstilar en text ;-)

Man lär sig något nytt varje dag - även av de som allmänt betraktas som "mindre begåvade" än det stora flertalet av oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar