söndag 17 oktober 2010

Det finns

mindre vassa knviar - och så finns det de som man förmodligen aldrig kan slipa?

Igår var det en grabb hemma hos mig för att titta på min lägenhet. Han hade inte sin spouse med sig, men väl en 4-åring som tydligen trodde att han kommit till en ny och spännande lekplats...och grabben parkerade sig vid köksbordet utan att verka ha en tanke på varken att kolla in lägenheten eller styra med sin vildbatting.

Men utöver det verkade det i förstone bra, grabben sade sig kunna flytta in när som helst men så småningom kröp det fram en hel del som fick mig att börja fundera över när "när som helst" egentligen kunde bli.

Dels för att den sjövilda 4-åringens mamma - som inte lever ihop med pappan - också måste flytta om barnomsorgen ska kunna funka. Dels för att grabbens nuvarande kvinna tydligen var väldigt petig med tapeterna, väl vetandes att de inte skulle få nya sådana när de flyttar in. Hur lägenheten f.ö ser ut verkar hon inte vara intresserad av. Dels för att hans intygande att han kunde flytta fick mig att fråga om han bor privat, men det gör han inte utan hos samma hyresvärd som jag....som alltså som brukligt är har tre månaders uppsägningstid. Den trodde han sig kunna komma undan lätt, så lääänge som han bott hos just det hyresbolaget!

Hans uttalande gjorde mig ännu mer förundrad eftersom jag vet att han är hela 21 år, men han följde upp det med att säga att ojojojoj vad länge han bott hos dem, det var nog, jaaaaa alltså det var nog i rappet ungefär fyra år!

Jo. Jag kan förstå att när man är 21 så är fyra år en smärre evighet, men jag är rädd att bostadsbolaget inte kommer att se honom som den långvariga och trogna kund han kanske är om han jämför med andra i sin bekantskapskrets? Mina fyra år här gav åtminstone inte mig någon rabatt vad gällde uppsägningstid men jag kände att jag kanske inte behövde skriva det på näsan på honom - jag tänkte att han ju kommer att få fullt upp med att skaffa ny lägenhet åt exet och med att övertyga sin nuvarande om att tapeterna duger.......alltså blir det ingen flytt i brådrasket för Kloktoken :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar