måndag 18 oktober 2010

Skolmaten

har ju varit ett kärt tvisteämne under många år - redan i forntiden när jag var barn hade jag kamrater som klagade, men jag kan inte minnas att jag - som alltid varit ett snällt och väluppfostrad barn - någonsin klagade? Möjligtvis på den stekta strömmingen. Inte på fisken i sig, för det har jag alltid gillat utan på det faktum att den inte var stekt utan förkolnad.

Under tidens gång har jag ju vid flera senare tillfällen haft anledning att besöka, och äta i skolmatsalar och faktiskt tyckt att skolmaten försämrats. I de flesta fall för att den tillagats centralt och sedan varmhållits och forslats till den plats där den ska förtäras, och näst på listan efter det har användandet av hel- och halvfabrikat kommit.

Men idag nåddes nog nåt slags all- time high, eller snarare low. På matsedeln stod att läsa:

Måndag 18/10: "Vad huset erbjuder"

Redan där kändes det smått illavarslande. En måndagsmiddag, tomma kylar och frysar, helgtrötta mattanter....vad månde det bliva?

Jodå, det ska jag berätta, vare sig ni vill eller inte. Det blev vattenkokta makaroner. inte bara kokta utan IHJÄLkokta och så där ruggigt institutionsgrå som de blir när de varmhålls. Till det serverades vad som påstods vara kycklingnuggets. Inte friterade, inte gyllenstekta utan bara......bruna. Jämnbruna, utan stekyta och alltså värmda snarare än tilagade. Och bruna. så brunt kycklingkött har jag aldrig sett, trots att jag tillbringat rätt mycket tid av både hemma och yrkesliv i kök och matsalar.

När man så skar i den här påstådda kycklingen fann man att de yttersta mm av den var gråbruna, och mitten var mer grårosa. Till detta serverades ingen sås, ingen chutney, ingen salsa. Bara kethup och så en sorglig strimlad rödkål, helt utan några andra grönsaker. För detta ska då personalen vara beredd att betala 55:-. Jag kan säga att till och med jag som äter pedagogiskt (=gratis) undrade om maten ens var värd min tid?

Jag tycker inte att det är underligt att ungdomarna klagar på skolmaten ibland!

Nog med gnäll, jag ska vara positiv och räkna dagar istället. One down and four to go tills Hjärtat kommer hit. Yyyyyyyyey!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar