söndag 13 juni 2010

Lite avis

blev vi igår, Stumpan och jag....

Hon hade en kompis här som glatt berättade om sitt sommarjobb. Kul för henne, verkligen, och lika kul att hon hoppas kunna spara ihop stålars till nästa år då hon tar studenten och gärna vill åka till N.Y en vecka!

Mindre glada för hennes skull blev vi väl inte - men lite fundersamma på hur orättvist livet ibland faller sig - en stund senare när kompisens mobil ringer och hon blir erbjuden ännu ett sommarjobb....som hon så klart lika glatt tackade ja till. Förstå mig rätt nu bara - som vanligt är vi/jag inte missunsamma, bara lite avundsjuka!

Som en pendang till mitt förra inlägg angående hur märkligt det är att ungdomar över 16 inte kostar något på sommarlovet kan jag foga en annan intressant sak:

Eftersom jag har så låg inkomst har jag fått något från FK som heter "underhållsstöd vid växelvis boende". I mars anmälde jag ju (en månad för sent tack vara att exet bröt sitt löfte att fixa det hela) att Stumpan flyttat hit på heltid och i samband med det ansökte jag även om hjälp från dem att få det underhåll jag är berättigad till för henne från exet.

Ganska snabbt fick jag avslag på min ansökan om underhåll för februari och mars, dels på grund av Stumpan inte var folkbokförd hos mig from från 5 mars - dvs att jag gjort ansökan en månad för sent och dels på grund av att man bara kan få underhåll från FK from en månad efter att ansökan gjorts, dvs from april. Ok - so far, so good, regler är regler.

MEN, när jag häromdagen fick ett nytt brev från FK om att jag var återbetalningsskyldig för "underhållsstödet för växelvis boende" eftersom min son (?) varit bosatt på heltid hos mig sedan mars blev jag smått förvirrad. Att de har ett personnummer att gå på och att jag klart och tydligt skrivit ut Stumpans förnamn (som definitivt inte kan tolkas som något annat än ett kvinnonamn) förbryllade med - men inte lika mycket som det faktum att jag inte kan få det ena underhållet eftersom hon inte är skriven här och jag kan inte få det andra underhållet eftersom hon är skriven här? Detta alltså under en och samma månad?

Någon hjälp med att begära ut underhållet för april månad får jag inte heller - exet har ju betalat för maj och juni, om än väldigt sent och endast underrättat Stumpan (?) via Facebook (?) om sina försenade inbetalningar så aprilpengarna får jag väl se mig om i månen efter.

Usch, jag börjar känna mig lite bitter här....

Något som väger upp bitterheten är såklart det låååånga telefonsamtalet med http://http://medelaldersochtjockastpamitten.blogspot.com/ Veronica, all hjälp jag får av http://gladakatarina.bloggplatsen.se/ Katarina inför Malmöresan i höst, tänkvärda samtal med väninnan E och så klart som alltid mitt Hjärta http://denlillesnickarpojken.blogspot.com/

Aj lavv jo ål liksom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar