torsdag 10 juni 2010

Dags att andas ut..

eller kanske tid att börja andas?

Här har firats student i dagarna två - först målarflikkan Ajax i tisdags och sedan Muskelputte igår.

Utan att förveckla mig in i för många detaljer kan jag ju säga att det har krävts en viss planering. Planering som jag i förstone fått veta att jag inte behöver bry mig om, men som sedan huxflux har lämpats över på mig. Det har varit diskussioner om ekonomi, ansvar och rättigheter - men underligt nog inga skyldigheter....

Hur som haver så hade sonen en JÄTTEFIN student, han var precis så nöjd och glad som en student ska vara på sin dag (även om den äldre generationen var mycket noga med att påpeka att det inte är någon konst att ta studenten nu förtiden), jag är mer än nöjd med min insats även om jag bara sov knappa två timmar natten innan av ren nervositet över huruvida min sitstaminutenplanering skulle gå i lås hela vägen - men det gjorde den och imorgon börjar gossen jobba "på allvar".

Jag kan inte vara tillräckligt tacksam för att båda mina pojkar valt yrkesinriktade utbildningar och även fått jobb direkt efter studenten inom just den genre de utbildat sig till. Det kallar jag

FLYT!

Idag gör jag ingenting, imorgon slutar Stumpan skolan - sen är det 10 långa veckors sommarlov. Är det någon som har några veckors jobb till henne? Varken hon eller jag ser så värst mycket fram emot en så lång ledighet, vi vet båda av erfarenhet att sovmorgnarna är skönast de första två- tre veckorna och sen blir sysslolösheten mest bara påfrestande. Ekonomin är ju inte heller på topp under sommaren när studiebidraget uteblir. På ett sätt är det naturligtvis fullt förståeligt - det är ju ersättning för deras arbete i skolan. På ett annat sätt är det fullständigt ofattbart - barnbidraget kommer ju 12 månader om året? Så barn under 16 får kosta på sommaren, men inte de över 16?

För...sanningen är ju den att även om de rent praktiskt kan arbeta och tjäna ihop en slant i den åldern så dräller det ju inte precis med sommarjobb...Hon har sökt, både de anordnade av skola/kommun/landsting och en del andra men till det förstnämnda var det närmare 650 sökande till 45 jobb, plus att de så behändigt hade glömt att notera på ansökningshandlingarna att hon var tvungen att vara skriven i den kommun där hon går i skolan och det är hon ju inte, vi bor i grannkommunen..så, inget sommarjobb och inga pengar :(

Nåväl, det har gått förut och får väl gå i år igen även om det känns snopet och ärligt talat ganska tråkigt. Ännu tråkigare blir det ju (på sätt och vis) eftersom jag ju ska jobba hela juli och augusti och därmed blir det inte ens några dagsutflykter. Det återstår att se - "tag inte ut morgondagens bekymmer i förväg" brukar kunna vara mitt motto så jag kör väl på det!

3 kommentarer:

  1. Grattis till en fin student och tillhörande fest!
    Något år hade Strängnäs kommun någon ambition att garantera alla skolungdomar ( i någon viss åldergrupp) sommarjobb, men hamnalde i riksmedierna när det visade sig att lönen var 30 spänn i timmen...
    pest eller kolera?
    Önskar jag hade ett trollspö för då hade jag bums fixat en sommarjobb till dotra!

    SvaraRadera
  2. Helt enig med dig, pengarna växer ju inte på träd. Man vill göra rätt för sig men får inte. Hur galet får det bli??

    Har också bloggtorka...

    Kan jag länka till dig, inga problem med det? :-)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag vet inte Marsipanen - hellre 30 spänn än inga alls? Fast då får det ju vara arbetsinsats därefter!Tack för omtanken iallafall =)

    Det är mycket som är galet här i världen Katarina, jag skulle kunna fylla min blogg med bara sådant men vill inte bli übergnällig! Länka på du, det är helt okej =)

    SvaraRadera