måndag 21 mars 2011

Hur kan det vara möjligt?

Idag hade vi två personal sjuka - igen´+ en som var tvungen att gå tidigare på grund av ett möte. När T och jag räknade efter kom vi fram till att vi troligtvis inte varit fullbemannade alla dagar i en enda hel vecka sedan vårterminen startade. En del dagar är jag tre personer, en del två och väldigt sällan den enda jag ska vara. Intressant nog så är det alltid jag, som är sist in som ska täcka upp för de som är frånvarande. Ännu intressantare är att jag över tid fått mer och mer ansvar för den mest autistiska eleven, tillika den elev som har svårast för förändring och trots det är det jag som ska rucka på tidigare uppgjorda planeringar.

Nu går det snart inte längre, personal kommer tillbaka trots att de egentligen inte ännu är friska - vilket innebär att de kan smitta oss andra, att de kör slut på sig själva och får gå hem en runda till.

Idag gick jag till rektor med frågan om hur vi ska lösa den här veckan, vi som släpar oss till jobbet går på knäna, den individanpassade undervisningen som vi slitit så med att ta fram faller i flera delar varje vecka när vi får pussla med personalresurserna. Vi måste ha vikarie, vi kan inte fortsätta med att täcka upp för varandra!

Svaret jag får är kortfattat: Det FINNS INGA vikarier.

Jag vill inte påstå att någon är en lögnare, men nog undrar jag - i det rådande arbetsmarknadsläget, kan det verkligen vara möjligt att det inte finns någon eller några människor som både kan och är lämpliga att vikariera hos oss?

Eller är det helt enkelt så att det av ren bekvämlighet, eller av ohejdad vana helt enkelt inte eftersöks några vikarier?

Jag vet vilket alternativ jag tror på......

1 kommentar:

  1. Han kanke är Moderat rektorn dom brukar ju också hävda att det inte finns några arbetslösa hehe ,hoppas din dag varit uthärdlig puss mitt hjärta

    SvaraRadera